Korte meditatie

Iedereen heeft het weleens gedachten die afdwalen, je gedachten worden overgenomen door stress, zorgen en andere afspraken. Ook leuke dingen zorgen er echter weleens voor dat je niet met je aandacht in het moment bent. Ook kan het voorkomen dat momenten van vroeger in je hoofd afspelen of dat je denkt aan toekomstige gebeurtenissen. Hoewel er natuurlijk niets mis is met nadenken over het verleden of de toekomst, kun je echt van het leven  genieten als je je aan het focussenbent op het hier en nu.

Meditatie is een slimme methode om je hoofd te reinigen van alle warrige gedachten. Daardoor wordt je aandacht gericht op iets uit het heden, bijvoorbeeld je ademhaling. Hierdoor zul je minder gaan piekeren over dingen die voor het heden niet relevant zijn. Zo kun je beter genieten van je dag.Het kan soms gebeuren dat je er niet aan toekomt om te mediteren? Daarvoor zijn er korte meditatie oefeningen die je kunt doen. Deze zijn kort en beginnen met slechts een minuut per dag. Ook kun je deze oefeningen overal doen. Door veel te oefenen kost mediteren weinig tijd. Als je zover bent merk je op dat je veel minder stress ervaart.  Na een lange dag kun je nog een paar minuten vrijnemen om te mediteren.

Korte meditatie oefeningen

Om snel en gemakkelijk tot rust te komen, is het een goede methode om eens te gaan werken aan de ademhaling. Als mensen gestrest zijn ademen ze vaak sneller en korter dan eigenlijk goed voor ze is. Daarom is het verstandig om er eens rustig voor te gaan zitten en je te concentreren op je ademhaling.

Naast ademhalingsoefeningen is ook yoga een vorm van mediteren. Door yoga meditatie oefeningen te doen, wordt je je heel bewust van je eigen lichaam.Dat komt omdat je elke houding met je volledige focus probeert aan te houden. Je gedachten zullen dus nauwelijks tijd hebben om over andere onderwerpen na te denken. Ook tijdens yoga is het belangrijk dat je je ademhaling onder controle houdt. Zo krijg je meer controle over je lichaam.

Een andere manier om te mediteren is te gaan liggen.  Een geschikte plek daarvoor is bijvoorbeeld het tapijt in de woonkamer, de vloerbedekking in je slaapkamer, of zelfs je bed.Een nadeel van een liggende meditaite is dat de  kans bestaat dat je in slaap kunt vallen. Dat is namelijk niet de bedoeling. Zorg er dus voor dat je goed wakker blijft tijdens de oefening. Terwijl je ligt moet je je focussen op je ademhaling.Je hoeft er in principe niets aan te veranderen. Het enige dat je hoeft te doen is het ritme van je ademhaling te observeren. Wanneer je deze oefening probeert, zul je al snel merken dat de aandacht bij de adem houden al lastig genoeg is.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *