Mindfulness

Mindfulness houdt in het bewust zijn van wat je doet. Mindfulness gaat erover dat je aanwezig bent in het hier en nu. Door middel van mindfulness leer je bewuster leven. Je probeert je aandacht te sturen en kun je dus beter concentreren en makkelijk ontspannen. Zo wordt ook je geest rustiger. Door middel van mindfulnes maak je bewuster keuzes in plaats van automatisch te reageren. Denk maar aan elke ochtend een bad nemen of je tanden poetsen. Dat zijn allemaal activiteiten die we automatisch doen, we hoeven hiervoor niet meer na te denken. Mindfulness is iets die je dus aanleert door het te oefenen, het gebeurt niet automatisch.

Mindfulness betekent de dingen zien zoals ze werkelijk zijn. Om dit te kunnen doen, zul je moeten oefenen. Je oefent door  je aandacht te trainen. Het is handig als je dagelijks oefent. In het begin vindt je de oefeningen misschien wel lang duren of saai, maar naarmate je ermee bezig bent begrijp je het steeds meer.

 Vormen van mindfulness

Er zijn verschillende vormen van mindfulness. Een daarvan is mediteren. Bij mediteren maak je je volledig bewust van je lichaam en je omgeving. Mediteren kun je doen aan het begin van de dag. Je doet verschillende ademhalingsoefeningen en luistert hoe je elke keer inademt en uitademt. Mediteren moet je doen in een rustige omgeving. De ander vorm is acceptatie. Mindfulness kan ook gaan over een bepaalde levenshouding. Iedereen heeft er nu leuke en minder leuke ervaringen in zijn leven. Bij mindfullness leer je al deze ervaringen accepteren. Niet aan elke situatie kun je iets veranderen, daar hoef je je niet onnodig druk om te maken.

Voordelen van mindfulness

Je vraagt je misschien af wat de meerwaarde is van mindfulness en of er enkele voordelen hieraan verbonden zijn. Mindfulness helpt je concentratie te verhogen. Als je je goed kan concentreren gaat je productiviteit verhogen. Ook verminder het stress, dit komt door middel van de meditatie oefeningen. Nog een voordeel is dat je via mindfulness meer controle gaat krijgen over je gevoelens en emoties. Mensen die mindfulness oefeningen doen reageren veel minder emotioneel in stressvolle en moeilijke situaties. Ze kunnen beter rustig blijven.

Iedereen heeft zijn eigen reden waarom ze aan mindfulness trainingen doen. De een wilt een lager stressniveau en de ander wilt niet meer op auto-pilot leven. Afhankelijk wat jouw persoonlijke wensen zijn kun je ervoor kiezen om aan mindfulness te doen. Je bent ontspannen bezig met jouw gedachten en voelt je minder gestressed.

Mindfulness oefeningen

Mindfulness houdt in dat je je richt op het nu. Je houdt je niet bezig met je gedachten over de volgende dag of wat je later moet gaan doen. In plaats daarvan ga je je richten op het heden. Mindfulnes doe je door middel van verschillende oefeningen. Het is ook niet iets dat je binnen een dag kunt aanleren. Het is dus de bedoeling dat je dagelijks, zoniet enkele keren per week een aantal oefeningen doet. In het begin lijkt het moeilijk en dat is zo bij alle nieuwe ervaringen. Je kunt je dus aansluiten bij een mindfulness groep of iemand vragen om jou hiermee te begeleiden. Hieronder volgen er enkele mindfulness oefningen die je kunt doen.

Mindfulness oefeningen

Adem-oefeningen

Dit lijkt misschien een beetje gek, want natuurlijk zijn we elke dag aan het ademen. Ademen doen we ook automatisch, zonder erbij na te denken. Maar een adem-oefening is  iets heel anders. Bij zo een oefening ga je zitten in een rustige omgeving en luisteren hoe je in- en uitademt.

Strek-oefeningen

Je kunt ook verschillende strek-oefeningen doen. Denk maar aan het strekken van je armen boven je hoofd. Zorg er wel voor dat het wel rustige rek- en strekoefeningen zijn. Op deze manier worden je spieren versterkt en tegelijk ook soepel. Zulke oefeningen kun je doen als je heel lang hebt gezeten of gestaan.

Loop-oefeningen

Tijdens loopoefeningen kun je een eindje gaan wandelen waarbij je aandacht geheel gericht is op de bewegingen van je lichaam.

Dit zijn slechts enkele oefeningen die je kunt doen en zijn ook geschikt voor mensen die pas beginnen met mindfulness. Naarmate je erin verdiept kun je andere oefeningen aanleren.

Even niets doen

Als je het moeilijk vind om oefeningen te doen kun je ook gewoon een paar minuten per dag zitten en niks doen. Onze gedachten zijn altijd bezig om aan iets te denken dat ze ook rust nodig hebben. Een paar minuten niets doen is dus goed voor je. Op die manier krijgen je hersenen even de gelegenheid om bij te komen om zich nadien weer te kunnen focussen.

Enkele voordelen van mindfulness

  • Mindfulness werkt stress verlagend
  • Mindfulnerss maakt je productiever
  • Je geniet meer van het leven, je voelt je daardoor gelukkiger
  • Mindfulness leert je de kleine dingen te zien en ervan te genieten

Natuurlijk zijn er nog vele andere manieren waarop je mindfulness kunt beoefenen. Er is niet één juiste manier. Het gaat erom dat je doet wat voor jou werkt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *