Slaap meditatie

Slapen is iets dat wij mensen elke dag automatisch aan het doen zijn. Sommige mensen hebben weleens last van slapeloosheid. Dat kan komen door situaties die ze overdag meemaken of door stress. Soms kun je ook niet slapen omdat je je druk maakt over een werkopdracht of een toets van school. Bij slapeloosheid zijn mensen gauw geneigd om slaaptabletten te gebruiken. Maar je kunt ook gebruik maken van slaap meditatie om beter te kunnen slapen. Meditatie heeft allerlei voordelen voor het lichaam om zich weer te resetten. Het heeft invloed op hoe je hersenen functioneren en daardoor ook hoe jij je gedraagt. Meditatie kan helpen om je slaappatroon weer te reguleren, waardoor je geen problemen meer hebt om in slaap te vallen en om door te slapen.

Meditatie om beter te slapen

Stress is een grote veroorzaker van slapeloosheid. Doordat je veel verantwoordelijkheden hebt kunnen er allerlei gedachten door je hoofd gaan over wat je nog allemaal moet doen om bepaalde doelen te behalen. Het is dus erg belangrijk om stress te verlagen als je slecht slaapt. Slaap meditatie voer je uit voordat je naar bed gaat. Meditatie heeft  invloed op dezelfde hersendelen als slaap zelf. De vermindering van activiteit in die hersendelen wordt als het ware al opgestart doordat je gaat mediteren. Je kunt liggend mediteren, maar je kunt in bed ook yoga meditatie toepassen voor het slapen. Beide meditatievormen zijn goed en bewezen effectief om in slaap te vallen.

Voor het slapengaan kun je zittende of liggende meditatie in bed uitvoeren. Tijdens de meditatie concentreer je je op je ademhaling. Bij elke ademhaling voel je de lucht je longen voelen en langs je neus je lichaam inkomen. Je voelt hoe bij het uitademen je borstkas zichzelf kleiner maakt en warme lucht je lichaam weer verlaat.

Tijdens het ademhalen kun je tellen om je aandacht op de ademhaling te houden. Zo voorkom je dat je zo min mogelijk of juist zoveel mogelijk ademt tijdens het mediteren. Als je merkt dat gedachten toch opkomen kun je mindfulness technieken toepassen. Je krijgt dan eigenlijk een beetje mindfulness meditatie voor het slapengaan. Ook kun je een mindfulness bodyscan doen om het contact tussen je lichaam en hersenen te versterken, zodat als je lichaam moe is je brein dit ook wordt en je eenvoudiger in slaap kunt vallen. Daarnaast kun je ook heel bewust je spieren ontspannen voor het slapengaan als je liggende meditatie toepast.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *