Vipassana meditatie

Mediteren is het tot rust komen en luisteren naar je lichaam. Er zijn verschillende vormen van mediteren. Misschien vraag je je af waarom je zou mediteren? Er zijn veel redenen die mensen aangeven, maar het meest voorkomende is zoeken naar (innerlijke) rust. We hebben allemaal wel te maken stress in welke vorm dan ook. Dit kan zorgen voor slapeloosheid en een onaagenaam gevoel in het algemeen. Ook merk je soms dat je gewrichten ‘stijf’ aanvoelen. Sporten is een goede manier om je te helpen hiermee om te gaan. Maar op dat moment ben je niet in diepe rust en ontspanning. Mediteren kan hierbij wel helpen. Tijdens mediteren krijgt je hart andere signalen. Je ademhaling veranders en ook je hartsalg. Heel langzaam voel je je to rust komen.

Vipassana meditatie

De vipassana meditatie wordt door veel mensen beschouwd als meditatie in zijn meest pure vorm. Bij deze vorm van mediteren draait alles om het waarnemen. In tegenstelling tot andere vormen van meditatie probeer je hier niets te veranderen. Je bent je slechts bewust van je in-en uitademing. Hierbij kun je de controle volledig los laten.

De vipassana kent drie verschillende stadia:

  • Waarnemen van je lichaam
  • Waarnemen van je gedachten
  • Waarnemen van je emoties

Er zijn verschillende varianten die je kunt waarnemen in je lichaam. De methoden zijn allemaalt gericht op wat er in je lichaam gebeurd. De effecten van meditatie merk je ook niet binnen een dag. Het is belangrijk dat je elke dag ermee oefent. Sommige mensen beweren dat ze al na vijf dagen het effect ervan merken. Dit kan degelijk waar zijn, maar bij anderen duurt het wat langer. Laat dit je niet demotiveren om te stoppen met mediteren. Iedereen ervaart het namelijk op zijn manier. Oefening baart kunst, maar na enkele keren mediteren kun je wel merken dat er meer rust is in je lichaam. Ben je meer ervaren dan merk je dat je anders in het leven staat. Je bent minder gestressed en kunt frustratie sneller los laten.

Voor wie is het bedoeld?

Meditatie is voor een ieder bedoeld. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen doen aan meditatie. Het is een middel om op de juiste manier met stress en spanning om te gaan. Er zijn verschillende vormen van mediteren en je bent niet verplicht om je aan eentje te houden. De juiste meditatie is datgene waar jij op dat moment behoeft aan hebt. Meditatie is niet moeilijk om aan te leren. Je hebt enkel de juiste tools om het aan te leren. Het is ook niet iets wat je kunt bereiken binnen een paar dagen. Het is een natuurlijke staat en je leer hoe je je hierop moet afstemmen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *