Wat is mindfulness ?

Mindfulness betekent volledig aanwezig zijn. Men gebruikt ook weleens woorden als ‘aandachtigheid’ of ‘opmerkzaamheid’. Waar je aandacht op dat moment is, daar ben je dan ook. Met mindfulness ben je je dus bewuster en ga je niet meer automatisch reageren. Op zo een manier leer je eigenlijk je gedachten te sturen. Je leert om bewuster keuzes te maken in plaats van automatisch te gaan reageren. Er ontstaat hierdoor een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken.

Eerst oefenen

Het is belangrijk om te weten dat je mindfulness niet binnen een dag of enkele uren onder de knie kunt krijgen. Hiervoor moet je eerst oefenen. Je kunt boeken kopen, iemand die aan mindfulness doet om hulp vragen of je aansluiten bij een groep. Je moet elke dag een paar minuten enkele oefeningen doen of een paar keer in de week. Mindfulness­training is geschikt voor iedereen. Of je nou de kwaliteit in je leven wilt verbeteren, meer intenser wilt genieten of op een andere manier naar je levenspatroon kijken. Het is ook voor iedereen die anders wilt leren omgaan met stress in het leven.  

Een eerste vereiste om mindfulness te leren, is het leren concentreren van je gedachten op het heden. Ben je met je kinderen aan het spelen of aan het koken? Doe de tv uit en concentreer je op hetgene wat je op dat moment doet. Laat al het andere rusten en geniet van dat moment. Hierdoor zul je je ook veel meer ontspannen voelen. Om je goed op het nu te concentreren kun je verschillende mindfulness-oefeningen doen.

Een belangrijk voordeel van mindfulness is dat je je bewust wordt van je gedachten. Je kunt dus ook een beslissing nemen om anders te gaan handelen. Je kunt zelf actie ondernemen en doe dit niet meer automatisch. Leer ook de kleine dingen in je leven ervaren. Een zonnige dag, het plantje dat in je tuin groeit of je vriendelijke collega. Door bewust te worden van je gedachten wordt je ook bewust van je omgeving.

Voordelen van mindfulness

Waarom zou je nu aan mindfulness willen doen en heeft het ook voordelen voor jezelf? Een van de voordelen van mindfulness is dat je meer controle krijgt over je emoties. Het is belangrijk dat je je leven niet laat leiden door je emoties. Misschien sta je op en zie je dat het aan het regenen is. Daardoor wordt je gelijk chagrijnig. Het is zonde om je dag hierdoor te laten verpesten. In plaats daarvan kun je nu eindelijk die ene mooie jas aan of een lekker kopje soep gebruiken. Mindfulness vermindert ook stress.  Door te mediteren wordt je rustiger en kun je je ontspannen. Door mindfulness meditatie probeer je het deel van je zenuwstelsel te activeren waardoor je je kunt ontspannen. Er is dan meer ruimte voor focus, en ontspanning.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *