Hoe Mediteer je Eigenlijk?

Mediteren kan best apart en moeilijk zijn als nieuweling. Je leest misschien verschillende artikelen op het internet over hoe je moet mediteren maar snapt er nog vrij weinig van. Hoe mediteer je nou eigenlijk?

Lees eerst ons vorige artikel, waar we verschillende variaties van mediteren uitleggen en wat voor manieren je kan uitproberen toelichten.

Zorg er dus eerst voor dat je eigen houding ontwikkeld hebt. Als je een comfortabele houding hebt is het handig om een goede plek uit te kiezen om te mediteren. Bedenk dan of je gebruik wilt maken van geluid, geur, een object of iets dergelijke. We zullen hier verder gaan met het voorbeeld om je ogen dicht et houden.

Als beginners is het handig om het mediteren voor kleine periodes te doen. Begin dus bijvoorbeeld met 1-5 minuten mediteren elke dag op een moment dat het jouw uitkomt. Probeer er een routine van te maken. Zorg ervoor dat je geen dag mist en het dus blijft oefenen.

Volg deze simpele stappen om thuis het mediteren eens uit te proberen

  1. Zet een timer voor de tijd dat jij denkt dat je het vol kan houden, als beginner is het handig om maar met een paar minuten te beginnen. Maak gebruik van een timer, zodat je tijdens het mediteren jezelf niet onderbreekt om op je horloge of telefoon te kijken hoelang je al bezig bent!
  2. Ga zitten op de plek waarvan jij denkt dat het goed voelt en doe je ogen dicht. Probeer even helemaal nergens aan te denken en adem langzaam in en uit.
  3. Er zullen veel gedachtes opkomen maar probeer hier geen aandacht te besteden. Zie je gedachtes als wolken die voorbij waaien.
  4. Laat gedachtes uit het verleden of de toekomst je niet beïnvloeden, blijf ademhalen en focus je op het heden.
  5. Doe dit voor de tijd die je hebt vastgesteld en kom vervolgens rustig op om jouw staat van ontspanning even vast te houden.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *